מערכות בקרה תעשייתיות

יתרונות וחסרונות של מערכות בקרה תעשייתיות

מערכת בקרה תעשייתית (באנגלית: Industrial control system, בראשי תיבות: ICS) היא מערכת בקרת תהליכים המפקחת על הפעילות של עסק תעשייתי. ICS משמש להפיכת תהליכי ייצור אוטומטיים. מערכות אלו יכולות להיות מורכבות או פשוטות בהתאם לדרישות המשתמש. בדרך כלל, ICS עושה שימוש במערך של בקרים שמתקשרים עם אחד כדי לקבל החלטות על מה שצריך לקרות. זה נקרא בקר מתכנת. הוא מנטר משתנים בתהליך ושולט בזרימה של נוזל, גז וחום.

מערכות בקרה היו בתחילה נבדלות, לא קשורות, ולעיתים קרובות נדרשה התערבות אנושית כדי לנטר משתנים. כיום, הטכנולוגיה השתפרה עד כדי כך שאפילו מכשירים לא ממוחשבים יכולים להעביר נתונים דרך האינטרנט טיפול רפואי טיפוסי הוא לעתים קרובות מבולבל עם מערכת SCADA. עם זאת הם שתי מערכות שונות. ICS עושה שימוש במערכות בקרה מבוזרות, בקרי לוגיקה ניתנים לתכנות ויחידות מסוף מרוחקות.

אחד היתרונות העיקריים של ICS הוא היכולת שלה להסיר שגיאות אנושיות. זה נובע מהעובדה שבני אדם פגיעים לשגיאות. טעות של ICS יכולה לגרום נזק רציני לתדמית של חברה ופעילותה העסקית. רבים רואים בטעות אנוש את האיום המשמעותי ביותר ליעילות של רשת ה-ICS שלהם. זה יכול לנוע משגיאות תכנות PLC, לקונפיגורציות שגויות או לשכוח לנטר מדדים חשובים. מערכות ICS נועדו לפתור את הבעיות האלה, עם זאת יש להם כמה חסרונות.

החיסרון הגדול ביותר של ICS הוא שטעות אנוש יכולה להשפיע על אמינות המערכת כולה. טעות אנוש אחת יכולה לגרום לשיבושים עצומים בתהליך הייצור, ועלולה להרוס את המוניטין של עסק. טעות אנוש היא בדרך כלל האיום המשמעותי ביותר לרשת ICS. שגיאה יכולה להיגרם ממגוון סיבות, כולל הגדרות שגויות, שגיאות תכנות ב ־ PLCs, או פשוט שכחה לעקוב אחר מדדי מפתח. כל אלה טעויות נפוצות שעלולות להוביל לכישלון.

דברים נוספים שאתם צריכים לדעת על מערכות בקרה תעשייתיות:

יש יתרונות רבים לשימוש במערכות בקרה תעשייתיות. מערכות אלה יכולות לשפר את הביצועים הסביבתיים ולהפחית את צריכת האנרגיה. הם יכולים להפחית את פסולת האנרגיה וגם לשפר את איכות הסביבה. זה חשוב במיוחד כאשר המערכת ממוקמת בבניין או במפעל. יש גם חששות ביטחוניים. מערכות בקרה שאינן אמינות לשימוש תעשייתי יכולות להיות רגישות גם לטעויות אנוש. עיצוב הבקרה חיוני לבטיחות מפעלי התעשייה. מפעילים שלא משתמשים במכשיר באופן מאובטח עלולים להיות בסכנה.

מערכות בקרה תעשייתיות אינן חסינות מפני טעות אנוש. שגיאה אחת בפעולתה של רשת ICS יכולה לגרום להשפעה מסיבית על הפעילות ועל התמונה של החברה. טעויות אנושיות הן לא הבעיה היחידה שיכולה להתעורר כאשר רשת ICS מנוהלת על ידי בני אדם. אירועים מצערים במערכת עלולים לגרום למצבים מסוכנים. כאשר משתמשים ב-ICS המשתמש יכול להיות בטוח שהבקרים פועלים כפי שהם היו אמורים לפעול.

יש מגוון מערכות בקרה תעשייתיות. המערכות הפשוטות ביותר מורכבות מבקרים קטנים ודיסקרטיים. למערכות אלו יש לעתים קרובות LCD מותקן מלפנים המאפשר למשתמש לבדוק את המצב הנוכחי של התהליך. מערכות מתקדמות יכולות לכלול חיישנים, חיישנים וחיישנים. בקרים אלה יכולים לשלוט בתהליכים תעשייתיים רבים ולשמש לניטור ומעקב אחר מידע. מידע זה יכול לשמש לפיתוח אסטרטגיות בקרה מתקדמות.

רשת ICS יכולה להיות מאוד מסובכת להתקין ולתחזק. שגיאה שנעשתה על ידי אדם ברשת ICS יכולה להשפיע בצורה הרת אסון על המוניטין של עסק ופעילותו. חיוני לשכור צוות מהנדסים מוסמך כדי לוודא שכל הרכיבים מתפקדים נכון. מערכות הבקרה התעשייתית צריכות להיות מסוגלות לטפל במשימות ובניטור נתונים. כדי למנוע בעיות אבטחה עליהם גם לספק רשתות תקשורת מאובטחות.

https://www.youtube.com/watch?v=g1ImR-atv94

למרות שמערכות בקרה תעשייתיות יכולות לשמש ליישומים רבים, הן משמשות לרוב לניהול תהליכים תעשייתיים שונים. ניתן להשתמש בהם כדי לווסת תהליכים ולספק מידע כדי לנטר את הסביבה ולהפחית את צריכת האנרגיה. הם אינם מומלצים לציוד רגיש ביותר משום שהם עלולים להוביל למצבים מסוכנים. עיצוב מתוכנן היטב הוא המפתח למערכת אמינה. בין אם תוכנת האוטומציה היא מערכת מרכזית או מבוזרת, היא חייבת להיות תואמת למגוון סביבות הפעלה.

לחצו כאן עבור מידע נוסף: שרף, מערכות בקרה תעשתיות